streda

Pozitivní první dojem

Znáte situaci, kdy přijdete do společnosti lidí a Vám padne zrak na atraktivní sexi ženu. Je Vám jasný, že máte jenom pár vteřin, abyste ji zaujal a následne i získal. Podle psychologických experimentů představuje první dojem víc než tři čtvrtiny z dojmu celkového. Podle praktických poznatků vycházejicich z teorií sociální dynamiky, stačí k vytvoření prvního mínění pouhé  sekundy. Sympatie či antipatie vytvořené v prvních vteřinách se poté jen velmi těžko mění. Například už psycholog Hodges v sedmdesátýchletech zjistil, že svých prvních dojmů se jen velmi neradi vzdáváme, zvláště jsou-li negativní." 

Pozor na oblečení

Psychologové se shodli, že utváření prvního dojmu probíhá v osmi základních krocích. Když tedy stanete vedle krásky sedící ubaru, v prvním okamžiku si o vás udělá jakýsi povšechný obrázek. Bleskově zhodnotí celkový dojem, jímž působíte, a ten potom v následujících sekundách začne rozvíjet. V hlavě jí proběhne monolog, v němž zhodnotí tvar vašich očí, velikost nosu, jizvu nad hornímrtem, šířku ramen i pivní pupek, který se snažíte conejvíc zatáhnout. V případě těchto položek s jejím hodnocením samozřejmě nic neuděláte, v druhé fázi však dotyčná hodnotí též vaše oblečení, boty, zvolené doplňky a podobně. Pokud se například domníváte, že boty netřeba čistit, protože jejich valná část je překryta nohavicí, odpudíte tak téměř třetinu žen, jak zjistila dotazníková studie provedená předrokem na univerzitě v Utahu, které se zúčastnilo téměř dva tisíce respondentů. "Výzkumy prokázaly, že lidé mají tendenci přisuzovat hezkým, případně dobře oblečeným lidem pozitivnější vlastnosti a hodnocení, než které od nich získají lidé zanedbaní a neudržovaní," vysvětluje psycholožka. "Zanedbaní lidé jsou posuzováni jako hloupější, méně úspěšní a důvěryhodní a nespolehlivější než atraktivní jedinci. K tomuto soudu přitom jejich okolí prokazatelně dospěje dřív, než vůbec stihne identifikovat jejich skutečné vlastnosti."

Koho mi jen připomíná ?

Třetí krok bohužel nemáte šanci ovlivnit vůbec nijak. Žena, na níž se snažíte zapůsobit, během několika setin vteřiny prolistuje mozek a bude se snažit přijít na to, koho jí připomínáte. Lidský mozek má přirozenou tendenci porovnávat situace, v nichž se aktuálně ocitl, s těmi situacemi, v nichž už někdy v minulosti byl. Pomáhá mu to v orientaci a nalezení adekvátního řešení," říká Jiřina Pešková. Pokud jí vaše intonace připomíná extra protivného kolegu, máte velkou smůlu. Pravděpodobně se tato skutečnost odrazí v jejích sympatiích.

 

Gesta, pohled, tón řeči

Čtvrtým krokem jsou neverbální aspekty vaší komunikace. V tom, jak vás bude druhá osoba vnímat, hraje roli rychlost řeči, artikulace, ale i mimika nebo gesta. Například hluční a rychle mluvící lidé jsou obvykle vnímáni jako dominantní a vůdčí osobnosti. Tišší mluva je naopak spojována s introverzí, což samozřejmě neznamená, že si tiše mluvící člověk nedokáže zjednat respekt a získat autoritu," tvrdí psycholožka. Rozhodně si však dávejte pozor na styl své komunikace. Jestliže se vám do každého druhého slova vkrádá arogantní a sarkastický tón, budete ze své vyvolené dolovat sympatie jen značně obtížně. Stejně tak zacházejte opatrně i se svým pohledem. Těkání probouzí v druhé straně dojem, že nehrajete fér a něco tajíte.

 

Zubní pasta a slovník

Pátým indikátorem je vaše tělesná vůně, odér. Jdeo velmi zásadní faktor vytvářející první dojem, který je však stále značně podceňovaný. Existuje celá řada studií, které ukazují, že vůně hraje v lidské interakci naprosto klíčovou roli. Je dokázáno, že lidé mají čichovou paměť a že si ještě po letech dokážou spojit určitou vůni s konkrétním člověkem, prožitkem nebo situací. Pokud jste ještě nepřišli na to, že investice do deodorantu a parfému je nenahraditelná, je načase svůj postoj změnit. Sebelepší a sebedražší parfém je však k ničemu, pokud jste ještě nepochopili, k čemu slouží zubní pasta a ústní voda. V již zmiňované studii označily tři čtvrtiny žen páchnoucí dech muže za obzvláště odpudivý. Šestý krok představuje obsah vaší řeči, respektive slovník, který používáte. Jestliže se váš projev skládá z dvaceti slov, můžete se spolehnout, že si vás sice ona kočka zapamatuje, ale pravděpodobně jinak, než byste si přáli. Zcela klíčový význam má v tomto případě několik prvních vět, které pronesete. Snažte se, aby nebyly zaměřené jen na vás a nevytvořily vám hned v prvních sekundách image narcise. Stejně tak se pokud možno vyhněte stokrát vysloveným klišé. Budete-li se rozplývat nad jejíma očima, jen těžko si na vás odnese vzpomínku jako na nejoriginálnějšího muže svého života. Pokuste se být neotřelí a zároveň si zachovat přirozenost.

Osobní prostor

V dalším zlomku sekundy se bude dotyčná snažit přijít na to, co si myslíte vy o ní. "Troufám si říci, že na světě neexistuje člověk, jemuž by bylo lhostejné, co si o něm myslí ostatní. Samozřejmě si vybíráme lidi, na jejichž hodnocení nám záleží, a najde se celá řada těch, kteří jsou nám lhostejní. Nikdo z nás však nemůže říct, že je mu zcela lhostejný dojem, který vyvolává.". Naše blondýnka u baru se proto bude snažit odhadnout, jak na vás působí, co po ní chcete a co od interakce s ní očekáváte. Bude tipovat, jestli vám jde jen o sex, nebo by váš vztah mohl nabýt dlouhodobějších rysů. K ohodnocení situace jí pomůže poslední, osmý krok. V něm totiž bude vyhodnocovat vaše doteky. Způsob, kterým jí podáte ruku nebo jímž se jí při řeči bezděčně (nebo rádoby bezděčně) dotknete, jí pomůže vytvořit si o vás patřičný dojem. V této fázi hraje roli i blízkost či vzdálenost, která je mezi vámi. "Každý člověk má svůj vlastní osobní prostor, jehož narušení vnímá velmi nelibě. "Neexistuje přitom žádná univerzální vzdálenost, kterou byste měli při hovoru dodržovat. Osobní prostor má každý člověk jinak velký, ale obvykle lze jeho velikost vysledovat ze signálů, které vám druhá strana poskytuje. Pokud se od vás odtahuje, couvá nebo si lehce odsedne, je zcela zřejmé, že jste se ocitli příliš blízko. Neexistence osobního prostoru je vnímána jako projev intimity, a z tohoto důvodu jsou na ni lidé při náhodném setkání tolik citliví."  Zdroj: Xman.